ایمپلنت

مقایسه ایمپلنت‌های دندانی: اندواستیل و پریواستیل

مقایسه ایمپلنت‌های دندانی: اندواستیل و پریواستیل

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندان اندواستیل (Endosteal) و ایمپلنت‌های ساب پریواستیل (Subperiosteal) دو نوع اصلی ایمپلنت‌های دندان هستند که از جنس‌ها، ساختارها و روش‌های نصب مختلفی برخوردارند.

ایمپلنت‌های اندواستیل (Endosteal):

تفاوت‌های ایمپلنت اندواستیل و پریواستیل

این نوع ایمپلنت‌ها مستقیماً در استخوان فک یا فکس مصنوعی نصب می‌شوند. ایمپلنت‌های اندواستیل به طور عمومی با پیچ‌های تیتانیومی یا ایمپلنت‌های طولانی و استوانه‌ای سازگار با استخوان استخوان فک نصب می‌شوند. این نوع ایمپلنت معمولاً برای افرادی که استخوان فک کافی دارند، مناسب است.

ایمپلنت‌های ساب پریواستیل (Subperiosteal):

 این ایمپلنت‌ها بر روی استخوان فک قرار می‌گیرند، اما زیر لثه بلند می‌شوند. طراحی این ایمپلنت‌ها به گونه‌ای است که یک چارچوب فلزی زیر لثه قرار می‌گیرد و پس از آن پیش‌مواد پروتز دندان روی این چارچوب نصب می‌شود. این نوع ایمپلنت برای افرادی که استخوان فک کافی برای پذیرش ایمپلنت‌های اندواستیل ندارند یا به علت دلایل دیگر از ایمپلنت‌های اندواستیل استفاده نمی‌توانند، مناسب است.

هر کدام از این نوع ایمپلنت‌ها نیز به روش‌های مختلفی برای نصب و اتصال به استخوان و پروتزهای دندانی متصل می‌شوند، که بایستی با توجه به وضعیت خاص هر فرد و نیازهای آن تعیین شود

ایمپلنت‌ دندان به شکل‌ها، اندازه‌ها، و مواد مختلفی تولید می‌شوند، که هر یک ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از انواع معروف ایمپلنت‌های دندان عبارتند از:

۱. ایمپلنت‌های تیتانیومی:

این نوع ایمپلنت‌ها از جنس تیتانیوم ساخته می‌شوند که با بافت استخوانی بدن به خوبی سازگاری دارند. آنها معمولاً برای اکثر بیماران مناسب هستند و در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲. ایمپلنت‌های سرامیکی:

این ایمپلنت‌ها از مواد سرامیکی ساخته می‌شوند که به عنوان جایگزین‌هایی زیبا و بی‌خطر برای افرادی که به حساسیت‌های فلزی دارند، شناخته می‌شوند.

۳. ایمپلنت‌های موجود در چند قطعه:

این نوع ایمپلنت‌ها شامل قطعات جداگانه برای فیکسچر و پروتز دندان می‌شوند. این قطعات به طور جداگانه نصب و سپس به هم متصل می‌شوند.

۴. ایمپلنت‌های فولاد آلیاژی:

این ایمپلنت‌ها از آلیاژهای فولادی تشکیل شده‌اند که در برخی از موارد از آنها استفاده می‌شود، اما برای برخی بیماران به دلیل حساسیت‌های پوستی یا زیستی، مناسب نیستند.

هر نوع ایمپلنت دارای مزایا و معایب خود است، بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد نوع ایمپلنتی که برای شما مناسب است، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید و به نیازهای خود توجه کنید.

ایمپلنت دندان

تفاوت‌های ایمپلنت اندواستیل و پریواستیل

تفاوت‌های اصلی بین ایمپلنت اندواستیل و پریواستیل به ویژگی‌های نصب، استفاده، و موارد استفاده‌شان برمی‌گردد:

 

موقعیت نصب:

  • اندواستیل: این نوع ایمپلنت‌ها مستقیماً در استخوان فک یا فکس مصنوعی نصب می‌شوند.
  • پریواستیل: ایمپلنت‌های پریواستیل بر روی استخوان فک قرار می‌گیرند و زیر لثه‌ها قرار داده می‌شوند.

ساختار:

  • اندواستیل: این ایمپلنت‌ها معمولاً از پیچ‌های تیتانیومی یا استوانه‌های استوانه‌ای سازگار با استخوان تشکیل شده‌اند.
  • پریواستیل: این نوع ایمپلنت‌ها شامل یک چارچوب فلزی است که زیر لثه‌ها قرار می‌گیرد و پس از آن پروتز دندان روی آن نصب می‌شود.

استفاده:

  • اندواستیل: ایمپلنت‌های اندواستیل برای افرادی که استخوان فک کافی دارند و می‌توانند ایمپلنت‌های راستایی در استخوان قرار دهند، مناسب است.
  • پریواستیل: ایمپلنت‌های پریواستیل برای افرادی که استخوان فک کافی برای پذیرش ایمپلنت‌های اندواستیل ندارند یا به علت دلایل دیگر از ایمپلنت‌های اندواستیل استفاده نمی‌توانند، مناسب است.

زمان نصب و اندازه گیری:

  • اندواستیل: نصب این ایمپلنت‌ها معمولاً به دلیل نیاز به استخوان سالم، زمان بیشتری می‌طلبد و نیاز به بررسی‌های پیشینه پزشکی و تصویربرداری دقیق است.
  • پریواستیل: ایمپلنت‌های پریواستیل ممکن است زمان کمتری برای نصب داشته باشند و بررسی‌های کمتری قبل از نصب خود را نیاز داشته باشند.

همچنین، هر یک از این نوع ایمپلنت‌ها ممکن است با روش‌های مختلفی نصب و اتصال به استخوان و پروتزهای دندانی متصل شوند که بسته به وضعیت خاص هر فرد و نیازهای آن تعیین می‌شود.

انجام کدام ایمپلنت گرانتر میباشد؟

انجام کدام ایمپلنت گرانتر میباشد؟

از لحاظ قیمت، ایمپلنت‌های اندواستیل معمولاً گران‌تر از ایمپلنت‌های پریواستیل هستند. دلایلی که باعث این تفاوت قیمت می‌شوند عبارتند از:

مواد و تکنولوژی استفاده شده: ایمپلنت‌های اندواستیل از جنس تیتانیوم و یا مواد بسیار مقاوم دیگری ساخته می‌شوند که هزینه تولید آنها بالاتر است. همچنین، فرآیند تولید و پردازش این مواد نیازمند تکنولوژی پیشرفته‌تری است که ممکن است هزینه تولید را افزایش دهد.

 

مراحل و زمان درمان: نصب ایمپلنت‌های اندواستیل به دلیل نیاز به استخوان سالم و روش‌های جراحی پیچیده‌تر، ممکن است زمان بیشتری را اشغال کند و نیاز به مراحل پیشینه پزشکی و تصویربرداری داشته باشد که این نیز می‌تواند هزینه را افزایش دهد.

 

محل کارکرد: قیمت ایمپلنت‌ها نیز می‌تواند بسته به نرخ مصرف در کشورها و مناطق مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال، در مناطقی با هزینه‌های زندگی بالا، هزینه نصب ایمپلنت‌ها ممکن است بیشتر باشد.

به طور کلی می‌توان گفت که ایمپلنت‌های اندواستیل به دلیل مواد مقاومت‌بالا و فناوری پیشرفته‌تری که در تولید آنها به‌کار می‌رود، گران‌تر از ایمپلنت‌های پریواستیل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *