ایمپلنت, ایمپلنت ثابت دندان

ایمپلنت ثابت دندان

ایمپلنت ثابت دندان

ایمپلنت دندان ثابت و اوردنچر دو تکنیک جدید و پیشرفته هستند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای دندان مصنوعی سنتی باشند. انتخاب یکی از این روش‌ها برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند؛ چندان آسان نیست.

دندان مصنوعی سنتی را می‌توان تقریباً برای تمام بیمارانی که تعداد زیادی از دندان‌هایشان از بین رفته، به کار برد اما ایمپلنت دندان ثابت یا اوردنچر تنها در صورتی که لثه و استخوان فک فرد از استحکام و سلامت کافی برخوردار باشد؛ قابل استفاده است، چرا که در روش کاشت ایمپلنت یا اوردنچر از دو یا چند ایمپلنت به عنوان پایه برای نگهداری پروتز دندان مصنوعی استفاده می‌شود.

اگر چند دندان خود را از دست داده‌اید، ناراحت نباشید، زیرا از دست دادن دندان بسیار طبیعی است. آمارها نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد افرادی که ۳۵ تا ۴۴ سال دارند، حداقل یکی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند و یک نفر از هر چهار سالمند بالای ۷۴ سال نیز تمامی دندان‌های خود را از دست داده و نیاز به استفاده از دندان مصنوعی یا اوردنچر دارد. برای جایگزین کردن حداکثر ۲ یا ۳ دندان نیز باید یکی از روش‌های دندان مصنوعی متحرک، بریج سنتی یا ایمپلنت دندان را انتخاب کرد تا جای دندان خالی پر شود؛ در غیر اینصورت سلامت سایر دندان‌ها، لثه و استخوان فک نیز به خطر می‌افتد.

طبق آمارهای موجود، سالمندانی که از دندان مصنوعی سنتی استفاده می‌کنند به بیماری‌های لثه دچار شده یا با تحلیل استخوان فک مواجه می‌شوند. با توجه به این آمارها به نظر می‌رسد استفاده از اوردنچر یا ایمپلنت دندان گزینه مناسب‌تری نسبت به دندان مصنوعی متحرک باشد.

بدیهی است که هر دو روش ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی متحرک می‌تواند اعتماد به نفس شما را برگرداند تا از داشتن لبخندی زیبا لذت ببرید و همچنین بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید. اما اگر نمی‌دانید بین ایمپلنت دندان ثابت، ایمپلنت اوردنچر و دندان مصنوعی کدام یک را انتخاب کنید، باید تفاوت بین این روش‌ها را بررسی کرده و مزایا و معایب آنها را نسبت به شرایط خود بسنجید.

ضرورت پر کردن جای خالی دندانهای از دست رفته با ایمپلنت دندان ثابت یا دندان مصنوعی متحرک

از دست دادن یک یا چند دندان نه تنها بر اعتماد به نفس تاثیر می‌گذارد بلکه بر زیبایی ظاهری شما نیز تأثیرگذار است. اما مهمترین دلیل برای پر کردن جای خالی دندانها با دندان مصنوعی متحرک یا اوردنچر، تاثیر منفی آن بر سلامت دهان، لثه و استخوان فک شماست. جای خالی دندان نه تنها می‌تواند به بیماری‌های لثه منجر شود بلکه ساختار استخوان فک را نیز تحت تأثیر قرار داده و مشکلات جدی‌تری ایجاد کند. انتخاب بهترین روش جایگزینی، بین ایمپلنت دندان ثابت، ایمپلنت اوردنچر و دندان مصنوعی سنتی نیاز به دقت و شناخت دقیق از وضعیت فرد دارد.

ایمپلنت دندان ثابت یا دندان مصنوعی متحرک

اوردنچر

اوردنچر یک پروتز دندانی پویا و شبیه دندان‌های طبیعی است که توسط پایه‌های ایمپلنت در دهان حمایت می‌شود. با این حال، استفاده از ایمپلنت‌های دندانی معمولی‌تر از اوردنچر است. در فک بالا، برای نصب اوردنچر، معمولاً از یک قاب فلزی که توسط سه یا بیشتر ایمپلنت در فک حمایت می‌شود، استفاده می‌شود، اما در فک پایین، دو ایمپلنت برای نصب اوردنچر کافی هستند و نیازی به قاب ندارند. اوردنچر شامل یک تاج دندانی پروتزی با رنگ سفید و بافت لثه شبیه سازی شده است، که معمولاً از موادی مانند اکریلیک صورتی ساخته می‌شود. از نظر ظاهری، اوردنچر تقریباً همانند دندان‌های مصنوعی سنتی است و حتی گاهی می‌توان دندان‌های مصنوعی بیمار را با اوردنچر جایگزین کرد.

ایمپلنت دندان ثابت یا دندان مصنوعی متحرک

ایمپلنت دندان ثابت

در ایمپلنت دندان ثابت، از همان تاج دندانی پروتزی که دندان مصنوعی را روی خود نگه می‌دارد، استفاده می‌شود و به حدی بافت لثه برای آن طراحی می‌شود. توجه داشته باشید که این روش با بریج ایمپلنت که فقط شامل تاج دندان است و هیچ گونه بافت لثه‌ای برای آن طراحی نمی‌شود، متفاوت است. برخلاف اوردنچر، ایمپلنت دندان ثابت را نمی‌توان از دهان خارج کرد. بلکه تاج دندان ایمپلنت توسط دندانپزشک در دهان ثابت می‌شود. اتصال دائمی تاج دندان روی ایمپلنت احساس راحتی بیشتری برای بیمار فراهم می‌آورد. مراقبت از آن نیز دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه انجام می‌شود. اما دندان مصنوعی ایمپلنت شده ثابت حداقل به ۴ تا ۶ ایمپلنت برای سوار کردن دندان‌های کامل یک فک نیاز دارد و برای کاشت این تعداد ایمپلنت، بیمار باید استخوان فک سالم و قدرتمندی داشته باشد. به همین علت، استفاده از ایمپلنت دندان ثابت برای کل دندان‌ها به جای دندان مصنوعی متحرک کمی چالش برانگیز است.

ایمپلنت یا دندان مصنوعی؟

ایمپلنت یا دندان مصنوعی؟

تفاوت‌ها و شباهت‌های ایمپلنت دندان ثابت، اوردنچر و دندان مصنوعی متحرک

اصلی‌ترین تفاوت اوردنچر با دندان‌های مصنوعی سنتی این است که اوردنچر توسط پایه‌های ایمپلنت دندان در دهان ثابت می‌ماند و جابجایی ناخواسته‌ای هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن ندارد. در صورتی که دندان‌های مصنوعی سنتی فقط روی بافت لثه قرار می‌گیرند و ثبات زیادی ندارند. معمولاً از کلیپس‌ها یا اتصالات دیگر نیز برای محکم نگه داشتن اوردنچر در دهان استفاده می‌شود تا دندان‌های مصنوعی ایمپلنت‌شده نتوانند به راحتی جا به جا شوند. به این ترتیب تا زمانی که خود فرد یا پزشک اوردنچر را به منظور تمیز کردن یا ترمیم کردن از دهان خارج نکنند؛ پروتز دندان مصنوعی امکان جابجایی اضافی در دهان نخواهد داشت.

از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین اوردنچر و ایمپلنت دندان ثابت می‌توان به تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز برای ثابت نگه داشتن تاج دندان پروتزی در دهان اشاره کرد. تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز برای اوردنچر کمتر از ایمپلنت دندان ثابت است. همچنین همانطور که اشاره شد؛ نحوه تمیز کردن اوردنچر با ایمپلنت دندان ثابت متفاوت است به طوری که اوردنچر را می‌توان برای تمیز کردن از دهان خارج کرد اما ایمپلنت دندان ثابت با همان روش‌های معمولی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در دهان تمیز می‌شود و نمی‌توان آنها را از دهان خارج کرد.

یکی دیگر از فاکتورهای تعیین‌کننده این است که آیا شخص در حال حاضر از دندان مصنوعی سنتی استفاده می‌کند یا خیر. در این شرایط ممکن است تا حدودی استخوان لثه و فک او تحلیل رفته باشد. بنابراین لبها و گونه‌ها او نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. در این شرایط افزایش ضخامت دندان مصنوعی می‌تواند به شخص کمک کند که ساختار استخوان از دست رفته او جبران شود اما در صورتی که از دندان مصنوعی ثابت استفاده شود ممکن است استفاده از مواد ضخیم‌تر سلامت دهان و دندان را به خطر بیندازد. البته می‌توان زیر دندان‌های مصنوعی ثابت را تمیز کرد اما انجام آن کمی وقت و حوصله می‌خواهد و ممکن است بیمار در انجام دادن مرتب آن کوتاهی کننده و به همین علت به بیماری‌های لثه دچار شود.

آیا ایمپلنت دندان گرانتر از دندان مصنوعی است؟

بله، در اجمال، هزینه ایمپلنت دندان ممکن است از دندان مصنوعی سنتی بیشتر باشد. اما نکته مهم این است که ایمپلنت دندان به عنوان یک روش دائمی در نظر گرفته می‌شود که تقریباً تا پایان عمر دندان پروتزی یا دندانهای مصنوعی متحرک را نگه می‌دارد. در مقایسه با دندان مصنوعی که معمولاً هر چند سال یکبار باید جایگزین شود و نیاز به ترمیم مکرر دارد، هزینه ایمپلنت دندان در طولانی مدت کمتر خواهد بود.

آیا می‌توانم از دندان مصنوعی که دارم به جای پروتز دندانی ایمپلنت استفاده کنم؟

بله، ممکن است. ایمپلنت ها می‌توانند به طور دائمی و تقریباً تا پایان عمر دندان پروتزی یا دندانهای مصنوعی متحرک را روی خود نگه دارند. حتی ممکن است با تغییراتی در دندان‌های مصنوعی سنتی، آنها را برای قرار گیری بر روی ایمپلنت ها سازگار کرد. بنابراین، با مشورت پزشک، ممکن است نیازی به هزینه اضافی برای پروتز دندان مصنوعی که باید روی ایمپلنت ها سوار شود، نداشته باشید.

مزایای کاشت ایمپلنت و اوردنچر نسبت به دندان مصنوعی سنتی چیست؟

  • دوام بیشتر: ایمپلنت دندان و اوردنچر دارای دوام و طول عمر بسیار بیشتری نسبت به دندان مصنوعی سنتی هستند.
  • کاهش تعداد مراجعات: پس از ایمپلنت دندان، نیاز به مراجعات مکرر به دندانپزشک بسیار کمتر می‌شود و تنها به معاینه کلی سالی یک بار محدود می‌شود.
  • اقتصادی‌تر در طولانی مدت: کاشت ایمپلنت و استفاده از اوردنچر به طولانی مدت مقرون به صرفه‌تر از دندان مصنوعی سنتی است.
  • مراقبت آسان: مراقبت و تمیز کردن ایمپلنت دندان ثابت به سادگی انجام می‌شود و نیاز به مراقبت‌های مکرر و پیچیده که در دندان مصنوعی سنتی وجود دارد را کاهش می‌دهد.
  • حفاظت از استخوان فک و زیبایی چهره: این روش‌ها از تحلیل استخوان فک جلوگیری می‌کنند و به نحوی چهره شما را جوانتر نگه می‌دارند.

در نهایت

با کمال خوشحالی، شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و هماهنگی جهت مشاوره با پزشکان ما، با شماره‌های تلفن 02128427686 و 02188583328 تماس حاصل فرمایید. پزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی آسادنتال با تجربه و تخصص خود، آماده‌اند به شما خدمات با کیفیت و حرفه‌ای در زمینه ایمپلنت ثابت دندان ارائه دهند. از اطلاعات کامل و مشاوره دقیق از طریق این شماره‌ها بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *