بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان چیست؟ مزایا و معایب بلیچ دندان

مزایا و معایب بلیچینگ دندان

در دنیای امروز، زیبایی و ظاهر پررنگتر از همیشه در زندگی افراد تأثیرگذار است، و یک لبخند سفید و درخشان نقش اساسی در افزایش اعتماد به نفس و جلب توجه دارد. یکی از راهکارهای محبوب در بهبود رنگ و روشنایی دندان‌ها، استفاده از روش بلیچینگ یا سفیدکردن دندان می‌باشد. در این مقاله، به بررسی مفهوم بلیچینگ دندان، مزایا و معایب این روش در کلینیک دندانپزشکی آسادنتال می‌پردازیم.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یک روش غیرجراحی است که با استفاده از مواد شیمیایی، لکه‌ها، لطافت‌ها و رنگ‌های غیرطبیعی روی سطح دندان‌ها را حذف کرده و رنگ طبیعی و سفید دندان‌ها را بهبود می‌بخشد. این روش می‌تواند به صورت درمانی در کلینیک دندانپزشکی یا به صورت خانگی با استفاده از محصولات خاص انجام شود.

انواع روشهای بلیچینگ دندان چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دو فرآیند بلیچینگ و سفید کردن دندان ها یک نوع درمان هستند. اما در حقیقت این دو، هر چند که به منظور سفید کردن دندان ها هستند، اما تفاوت های زیادی با هم دارند. سفید کردن دندان تنها یک فرآیند ساده است که با روشهای خانگ هم انجام می‌شود.

اما بلیچینگ دندان، فرآیندی پیچپیده تر و کاربردی‌تر از سفید کردن دندان ها است. به طور کلی دو مدل سفید کردن دندان ها با بلیچینگ وجود دارد که عبارتند از:

آفیس بلیچینگ (در مطب دندانپزشکی)

بلیچینگ دندان در مطب ( Office Bleaching ) این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. آنچه که بلیچینگ دندان در مطب را محبوب کرده سفید شدن کافی دندان ها در کوتاه ترین زمان با بیشترین ماندگاری است.

این پروسه معمولا توسط متخصص بلیچینگ، در ایمن ترین شرایط ممکن انجام می شود. در آفیس بلیچینگ برای اینکه دندان ها سفید شوند از مواد شیمیایی خاصی مانند هیدروژن پراکسید با غلظت بالا استفاده می کنند. میزان زمان مورد نیاز برای بلیچینگ دندان در مطب، 2 الی 3 جلسه و هر جلسه حدود 60 دقیقه می‌یاشد. در ادامه با مراحل این پروسه آشنا خواهید شد.

بلیچینگ دندان چیست؟ مزایا و معایب بلیچ دندان

پاور بلیچینگ

یکی دیگر از انواع روشهای بلیچ کردن دندان، انجام آن به صورت سریع و فوری است که اصطلاحا به آن پاور بلیچینگ می‌گویند و یک روش جدید و نوین است. در این روش از هیدروژن پراکسید بسیار غلیظ استفاده می‌شود و در یک جلسه در مطب دندانپزشکی، دندانهای شما را سفید می‌کنند.

از معایب ای روش نسبت به دو روش دیگر، ماندگاری کم آن است. در واقع شما بعد از حدود 3 سال نیاز به بلیچ مجدد دندان دارید.

بلیچینگ دندان در خانه چیست؟

بلیچینگ دندان در منزل (Home bleaching) یکی دیگر از روش‌های بلیچ دندان است، فرض کنید خودتان قرار است از این روش استفاده کنید. یک جلسه با مطب ارتودنسی خودتان هماهنگ می‌کنید. طی این جلسه متخصص ارتودنسی از دندان های بالا و پایین شما با دقت یک قالب می‌گیرد.

بر اساس این قالب ها، تری های پلاستیکی نازک و شفاف برای بلیچ دندان در خانه ساخته می‌شود. دفعه بعدی که به مطب برگردید، متخصص ارتودنسی به شما قالبی که در جلسه پیش گرفته بود را تحویل خواهد داد. او به شما می‌گوید که چگونه و از چه طریقی به بلیچینگ دندان های خود بپردازید.

مواد بلیچینگ را به اندازه ای که متخصص ارتودنسی به شما می‌گوید، درون قالب گذاشته، سپس دقیقا به همان مدت زمانی که او گفته است استفاده کنید.

بلیچینگ دندان در خانه، نیاز به صبر و حوصله دارد زیرا غلضت مواد مصرفی کمتر است و در هر بار استفاده نیاز است که چندین ساعت قالب روی دندان شما بماند. بلیچینگ دندان در خانه، نیاز به یک مدت زمان دو هفته‌ای دارد.

سفید کردن دندان

مراحل بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک یک فرآیند نسبتا سریع دارد و از آنچه که تصورش را می کنید ساده تر است. شما تنها کافیست به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و روی صندلی دراز بکشید تا دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی طی دو الی سه جلسه و بدون اینکه هیچ مشکلی برای شما ایجاد شود دندان هایتان را سفید کند.

مراحل بلیچینگ دندان معمولا به این شکل است:

تمیز کردن دندان‌ها و انجام فرآیند جرم گیری (در صورتی که دندان ها جرم داشته باشند ابتدا باید جرم ها برداشته شود و دندان ها کاملا تمیز به نظر برسند)

گذاشتن یک وسیله دندانپزشکی برای باز کردن دهان به منظور ایجاد دسترسی به تمام سطوح دندانی.

محافظت از بافت لثه با کمک مواد مخصوص (مطابق تصویر بالا). پوشاندن لثه با این ماده به این منظور انجام می شود که مواد سفید کننده دندان به لثه آسیب نزنند.

اعمال یک ژل سفید کننده حاوی پراکسید هیدروژن بر روی دندان ها به مدت 15 تا 30 دقیقه.

در طی مدت زمانی که ژل سفید کننده بر روی دندان ها قرار می گیرد، برای فعال کردن مواد سفید کننده موجود در آن از دستگاه لایت کیور یا لیزر استفاده می شود. به این شکل نور را به ژل میتابانند و نور نیز باعث فعال شدن هیدروژن پراکسید می شود. به همین دلیل به این روش، بلیچینگ دندان با لیزر هم، می‌گویند.

ممکن است چند بار نیاز باشد تا به دندان ها ژل زده شود و هر بار 15 تا 30 دقیقه زمان اختصاص میابد. پس از، هر بار ساکشن کردن ژل، میزان سفیدی دندان ها چک می شود تا ببینند آیا دندان ها آنطور که خواسته شده، سفید شده اند یا خیر.

اگر دندان ها بیش از حد دچار تیرگی، زدی و خلاصه تغییر رنگ باشند ممکن است در یک جلسه با کمک بلیچینگ دندان در مطب سفید نشوند و نیاز به یک یا دو جلسه دیگر باشد. اگر چنین باشد شما یک روز  دیگر برای سفید کردن دندان ها باید مراجعه کنید.

در نهایت پس از اتمام درمان، یک کیت بلیچینگ در منزل برای استفاده در خانه و بیشتر شدن مدت زمان سفید بودن دندان ها به بیمار داده می شود.

مزایای بلیچینگ دندان:

  • افزایش اعتماد به نفس:

بلیچینگ دندان با افزایش روشنایی و سفیدی دندان‌ها، باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس خوبی در فرد می‌شود. یک لبخند سفید و درخشان به طور طبیعی جذابیت و اعتماد به نفس را تقویت می‌کند.

 

  • بهبود ظاهر لبخند:

بلیچینگ دندان به عنوان یک راهکار غیرجراحی برای بهبود ظاهر لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد. لکه‌ها، لطافت‌ها و رنگ‌های غیرطبیعی روی دندان‌ها را حذف کرده و جلوه‌ای سفیدتر و جلابه‌کننده ایجاد می‌کند.

 

  • نتایج سریع:

یکی از مزایای اصلی بلیچینگ دندان، سرعت نتایج آن است. در جلسات معدود در کلینیک دندانپزشکی، فرد می‌تواند تفاوت قابل توجهی در رنگ دندان‌های خود را مشاهده کند.

 

  • راحتی و سهولت استفاده:

محصولات بلیچینگ مانند ژل‌ها یا ترکیبات خانگی، به راحتی و به سهولت می‌توانند در خانه مورد استفاده قرار گیرند. این امکان به فرد این اختیار را می‌دهد که در زمان‌های مناسب برای خود بلیچینگ را انجام دهد.

 

  • نتایج قابل تنظیم:

با توجه به نیازها و ترجیحات فرد، نتایج بلیچینگ قابل تنظیم هستند. می‌توان درصد روشنایی دندان‌ها را مطابق با تمایلات فرد تعیین کرد.

معایب و عوارض بلیچینگ دندان:

  • حساسیت دندانی:

یکی از اثرات جانبی رایج بلیچینگ، افزایش حساسیت دندانی به سرما، گرما و فشار است. این حساسیت ممکن است موقت یا دائمی باشد و نیاز به استفاده از محصولات مخصوص حساسیت دندان داشته باشد.

 

  • تحریک لثه:

بلیچینگ ممکن است باعث تحریک لثه شود و باعث خارش، قرمزی، یا خونریزی لثه گردد. این تحریک ممکن است موقت باشد و پس از اتمام درمان کاهش یابد.

 

  • استفاده طولانی‌مدت:

استفاده طولانی‌مدت و مداوم از محصولات بلیچینگ ممکن است به سلامت دندان‌ها آسیب برساند و لایه‌های محافظ دندان را آسیب بدهد. بهتر است از بلیچینگ دندان با توجه به راهنمایی‌های دندانپزشک استفاده شود.

همواره مهم است که قبل از استفاده از هر روش بلیچینگ، با دندانپزشک خود مشاوره کنید تا اطمینان حاصل شود که این روش برای شما مناسب است و به درستی انجام می‌شود.

بعد از بلیچینگ دندان چه مراقبت هایی لازم است؟

بعد از بلیچ دندان هم مثل هر کار دیگر، باید مراقبت‌هایی را انجام دهید تا بهارین نتیجه را بگیرید. در ادامه چند مورد مهم بعد از بلیچینگ دندان را برایتان شرح داده‌ایم.

  • از مصرف موادغذایی و انجام کارهایی که باعث ایجاد زردی و لکه روی دندانهایتان می‌شوند پرهیز کنید، مانند مصرف قهوه، نوشابه و یا کشیدن سیگار.
  • در ساعات اولیه بعد از بلیچینگ دندان، بهتر است که دندانها و لثه هایتان را با آب گرم بشویید.
  • یک هفته بعد از درمان بلیچ دندان، برای معاینه به مطب دندانپزشک بروید.
  • از خوردن غذاهای سرد خودداری کنید.
  • برای خوردن میوه‌هایی مثل سیب، حتما پوست آنها را بگیرید.
  • از خوردن برنج، ماکارونی، نان و سیب زمینی پخته که سخت جویده می‌شوند تا مدتی خودداری کنید.

2 thoughts on “بلیچینگ دندان چیست؟ مزایا و معایب بلیچ دندان

    1. samira mirkazemi گفت:

      درود و سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *